Charakteristika
Trať Plzeň - Domažlice - státní hranice SRN prochází přípravou na kompletní modernizaci, která má zajistit důležité přeshraniční spojení Plzeňského kraje i celé České republiky s Bavorskem. Zároveň je i součástí významné transevropské dopravní sítě TEN-T. Základními technickými požadavky na modernizaci této trati je zvýšení rychlosti, zvýšení kapacity a elektrizace trati.
Projekt je rozdělen na 4 samostatně připravované úseky, zde popisujeme přípravu 2. stavby - úseku Plzeň (mimo) - Nýřany - Chotěšov (mimo). Jak je patrné na situaci, z Plzně do Stodu je naplánováno vedení dvou paralelních tratí. Jako 1. stavba je řešena úplná přeložka ve zcela nové stopě a tento "náš" projekt 2. stavby řeší současné zachování stávající stopy tratě přes Vejprnice a Nýřany, protože je klíčová pro dopravní propojení hustě osídlených lokalit s krajským městem. Dále je tento traťový úsek důležitý i pro nákladní dopravu, která zajišťuje zejména obsluhu kontejnerového terminálu nedaleko Nýřan. Mezi hlavní nedostatky trati patří absence trakčního vedení. Několik železničních mostů pak vytváří šířkové omezení pro silniční dopravu. Nástupiště jsou v nevyhovujícím stavu a přístup na ně je nyní možný pouze úrovňově, tedy přecházením kolejí. Rekonstrukci vyžaduje i mnoho železničních přejezdů, jejichž stávající dispozice neumožňuje bezpečné přecházení chodců. Řešením stávajícího stavu je celková modernizace trati. Délka modernizovaného úseku je více než 12 km. Součástí stavby je rekonstrukce železničních stanic Vejprnice a Nýřany a přemístění zastávky Tlučná. Začátek stavby se nachází v blízkosti křížení s ulicí Regensburskou v katastru Plzeň - Skvrňany. Most nad ulicí Prostřední v obci Vejprnice získá novou nosnou konstrukci, která již nebude vytvářet dopravní omezení na pozemní komunikaci. Celý úsek trati bude kompletně elektrizován. Elektrická hnací vozidla, na rozdíl od dieselových, jsou méně hlučná a lokálně neprodukují emise. Železniční stanici Vejprnice čeká zásadní stavební úprava. Ve stanici jsou navržena dvě nová vnější nástupiště. Součástí upravené příjezdové komunikace bude parkoviště P+R. Stávající podchod pod kolejištěm získá novou nosnou konstrukci o světlé šířce 3 m a bude doplněn o schodiště, umožňující přístup k nástupištím. Železniční přejezd v Tyršově ulici projde rekonstrukcí a po obou stranách budou nové chodníky šířky 2 m. Most v ulici Podmostní bude kompletně přestavěn. Nová dispozice mostu umožní rozšíření překračované komunikace na dva pruhy a dojde i ke zvýšení podjezdné výšky. V obci Tlučná dojde k rekonstrukci dvojice železničních přejezdů. Úpravou projdou i přilehlé části komunikací, které budou doplněny o chodníky. Zastávka Tlučná se přesune na opačnou stranu od zmíněné dvojice přejezdů. Součástí zastávky bude přístřešek a odpovídající mobiliář. Úrovňový přechod kolejí pod estakádou na silnici II/180 bude nahrazen bezpečným podchodem. Za podchodem dojde k rozvětvení kolejiště. Jedná se o novou dispozici plzeňského zhlaví železniční stanice Nýřany. Železniční přejezd v Havířské ulici bude zrušen a v místě vznikne nový podchod. Součástí stavby je i pěší komunikace, která propojí ulice Sulkovskou a Havířskou a dále pokračuje podél kolejiště až do železniční stanice Nýřany. Stanice získá zcela nové vnější a ostrovní nástupiště. Jejich propojení zajistí podchod, přístupný nejen schodišti, ale i bezbariérově pomocí výtahů. Poblíže západního zhlaví vznikne nová nákladová plocha, na které bude vybudována čerpací stanice Českých drah jako náhrada za zrušenou stávající. Železniční přejezd v ulici Revoluční projde rekonstrukcí a bude po obou stranách vybaven chodníky. V celém prezentovaném úseku nejsou navrženy protihlukové stěny, protože dle akustické studie dojde po modernizaci trati ke snížení produkovaného hluku proti současnému stavu a zároveň nebudou překročeny hlukové limity. Dále dojde ke stavební úpravě mostu nad ulicí Šůlovou i mostu přes Vejprnický potok. Rekonstrukcí projde také železniční přejezd na místní komunikaci do lokality Humboldtka. Na zbývajícím úseku trati budou přestavěny další dva mosty a dojde ke zpevnění stávajících svahů. Před obcí Zbůch prezentovaný úsek končí. Další úpravy na trati ve směru Domažlice jsou součástí navazující 1. stavby Plzeň - Domažlice, která je vedena v nové stopě. Modernizace tohoto úseku umožní pohodlné příměstské cestování vlakem a zlepší dopravní obslužnost kontejnerového terminálu u Nýřan. Traťová rychlost se zvýší ze současných 90 - 100 km/h na 135 - 140 km/h. To se v cílovém stavu odrazí ve zkrácení jízdních dob (např. expresní vlak pojede řešeným úsekem 9 minut místo dnešních 12). Upravené přejezdy a nové podchody zajistí chodcům a cyklistům bezpečnější křížení s tratí. Rekonstrukce obou stanic a jedné zastávky umožní bezbariérový a bezpečný přístup k vlakům. Realizace prezentovaného projektu zvýší zájem o železniční dopravu a zlepší dopravní dostupnost krajského města Plzně. V současné době je dokončena dokumentace PDPS, která bude podkladem k výběru zhotovitele stavby. Před zahájením stavby, které se předpokládá v r. 2025, je však nutno zajistit stavební povolení, o které již bylo požádáno. Nicméně po zjištění procesních chyb úřadu není aktuálně pravomocné ani dříve vydané územní rozhodnutí a stavební řízení tak nemůže pokračovat. Východiskem se jeví možný postup podle nové legislativy, kdy povolení ke stavbě vydává nový Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) ve zrychleném postupu.