Charakteristika
Dálniční tunel Pohůrka je součástí úseku D3 Úsilné – Hodějovice (km 131,240–138,450). Tunel se nachází jihovýchodně od centra města České Budějovice v blízkosti městské části Suché Vrbné a obcí Dobrá Voda a Stará Pohůrka (obr. 1). Celková délka tunelu je 999,5 m. Tunel je proveden jako mělce hloubený v poměrně plochém nezastavěném území těsně pod korytem Dobrovodského potoka. Jedná se o železobetonovou konstrukci s jízdními pásy v samostatných tunelových troubách a s plánovanou životností minimálně 100 let.
Návrh tunelu prošel pestrým vývojem. Nejprve byla konstrukce tunelu v DÚR (2009) navržena jako sdružený rám (rám o dvou polích), poté byla ve stupních DSP a PDPS (2017) změněna na metodu výstavby ražbou pod zastropením (Cover and Cut) s podzemními stěnami, aby se ve vlastní realizaci vrátila k původní koncepční myšlence tuhé konstrukce sdruženého rámu, budované v pažené stavební jámě. Tato poslední změna se odehrála takříkajíc za pochodu, po zahájení realizace stavby v r. 2019 a po doplňujících geotechnických a zatěžovacích zkouškách skutečných segmentů podzemních stěn. Výsledné řešení konstrukce tunelu, které bylo na stavbě realizováno, je tedy železobetonový rám o dvou polích, budovaný v otevřené pažené stavební jámě. Jedná se o plošně založenou železobetonovou konstrukci tunelu s tlakově uzavřeným systémem hydroizolačního souvrství. Stavební jáma byla dočasně zajištěna dvěma rozdílnými způsoby pažení. V části jámy s hladinou podzemní vody (HPV) nade dnem stavební jámy bylo pažení provedeno kotvenými štětovými stěnami, v případě úrovně HPV pode dnem jámy bylo zajištění provedeno (levnějším) kotveným záporovým pažením s výdřevou. V takto zajištěné jámě bylo postupně budováno plošné založení konstrukce tunelu. Standardní příčný řez tunelu je obdélníkový s vnitřní světlou šířkou 14,65 m v LTT (levé tunelové troubě) a 14,15 v PTT (pravé tunelové troubě). Světlá výška konstrukce v LTT i PTT je 7,930 m. Nad průjezdným prostorem výšky 4,80 m je pojistný prostor výšky 0,30 m a prostor pro osvětlení a portály proměnného dopravního značení. V místech velkoplošných dopravních značek a ventilátorů je strop tunelů zvýšen na potřebnou úroveň při zachování pojistného prostoru nad průjezdním profilem. Stropní deska je ze statických důvodů navržena s náběhy ke střední i bočním stěnám. Tloušťka stropní konstrukce je v převážné délce tunelu 1,0 m. Pečlivá pozornost byla věnována požární odolnosti konstrukce, zejména stropu, který byl na základě zkoušek na vzorcích zčásti proveden s příměsí polypropylenových vláken. Zhruba uprostřed délky tunelu je z každé tunelové trouby vybudováno únikové schodiště na povrch. Součástí projektu bylo i kompletní technologické vybavení tunelu, tedy napájení, větrání, osvětlení, kamerový systém, EPS, pevné i proměnné dopravní značení, úsekové měření rychlosti a to vše završeno mozkem - řídícím systémem tunelu. Tunel samozřejmě obsahuje i veškeré obvyklé vnitřní vybavení, jako jsou chodníky, kabelovody, šachty, štěrbinové žlaby a obrubníky, únikové prostupy mezi tunelovými troubami s protipožárními dveřmi, chráničky pro příčné převedení kabelů do stěn a stropu v tunelu atd. Odvodnění tunelu je zajištěno tunelovou kanalizací s revizními šachtami v chodníku. Potrubí odvodnění je uloženo v desce dna tunelu. Do kanalizace je zaústěno odvodnění pojistných drenáží a štěrbinových žlabů. Vozovka v tunelu je tuhá cementobetonová. Její vrchní vrstvy byly položeny vcelku, širokým finišerem na celou šířku tunelové trouby.