Tramvajová vozovna Hloubětín - Praha 9

Charakteristika

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v březnu 2025 obnovil činnost modernizované vozovny ve zkušebním provozu. Vozovna byla postavena a otevřena v roce 1951. Provoz v halách musel být z důvodu statických problémů nosných konstrukcí ukončen v roce 2018. Nyní se po 75 letech dočkala celkové rekonstrukce a začala opět sloužit svému účelu, tedy remízování, údržbě a opravám tramvají. Zázemí zde při ulici Kolbenova mají i provozní jednotky DPP „Vrchní stavba“ a „Vnitropodniková doprava“, které tramvajové tratě udržují. Výstavba byla financována z rozpočtu hlavního města Prahy.

Rekonstrukce areálu vozovny probíhala po etapách při zachování částečného provozu. Nejdříve došlo k demolici vybraných objektů vozovny a realizaci první etapy výstavby, kdy byla vybudována nová budova Energocentra s novou trafostanicí a měnírnou. Původní byly následně vyřazeny z provozu a bylo tak možné dokončit demolice i zbylých objektů vozovny a uvolnit tak prostor pro výstavbu dalších etap, v rámci kterých se podařilo vybudovat kapacitnější vozovnu s nejmodernějším vybavením tak, aby po modernizaci dostála současným požadavkům, zejména na ochranu životního prostředí a udržitelnost.

Ústředním objektem celého areálu je hala odstavů, kde je možno na 17 kolejích deponovat 61 vozů. Hala údržby tramvají, kde je na 5 kolejích 8 moderních stanovišť pro opravy vozů 15T či nových vozů Škoda 52T a modernizovaná hala myčky a denního ošetření s pískovým hospodářství. Tato navazuje na stávající halu soustruhu. S novým energocentrem a měnírnou je hala propojena podzemním kabelovým kanálem. Severně nad halou vznikla nová 150 metrů dlouhá a 4,5 metrů vysoká opěrná zeď s ochranným zábradlím, která odděluje tramvajový provoz od provozu vrchní stavby. 

Sedlové střechy nových hal odstavů a údržby jsou netradičně členité a jednotlivé haly jsou posunuty tak, aby ve štítech vznikala okna, která umožní boční prosvětlení jednotlivých hal. Tento prvek dodává objektu hlavně ze severní strany (z nadhledu) výraznou členitost. Tvar střechy byl přizpůsoben pro osazení fotovoltaických panelů v takovém rozsahu, aby získaná energie pokryla spotřeby celého areálu a je připravena pro možnost osazení fotovoltaiky v celé ploše. Na jižní stěně haly jsou instalovány teplovzdušné solární panely.

Při ulici Kolbenova byly postaveny nové budovy pro provozní jednotky údržby tramvajových tratí. Střecha prostřední budovy je pochozí a byla navržena jako polointenzivní zelená s automatickou závlahou.  Na východní straně při ulici Kbelská proběhla rekonstrukce stávající provozní budovy s výpravnou a vystavěna nová provozní budova pro jednotku Vrchní stavby s garáží, dílnami a zázemím. Budovy jsou propojeny spojovacím krčkem. 

Pro vytápění objektů vozovny jsou navržena jako primární zdroje tepelná čerpadla.

V areálu je 83 parkovacích míst pro zaměstnance a návštěvníky. Bylo pamatováno i na možnost dobíjení elektromobilů. Pro parkování služebních vozů, které slouží pro údržbu tramvajových tratí je možno využít 72 stání pro různé typy vozidel a Plasser. 

Celé oplocené území o ploše 6 ha je rozčleněno komunikacemi, provozními a parkovacími plochami, s vyčleněnými stáními pro dobíjení elektromobilů, opěrnými zdmi, oplocením a doplněno plochami zeleně. Celkem bylo položeno cca 4 km kolejí a 6 km trolejového vedení.

Součástí této investiční akce byly také přeložky inženýrských sítí. Byla vybudována nová areálová kanalizace, vodovod, silnoproudé a slaboproudé rozvody, osvětlení areálu aj.  Bylo pamatováno i na hospodaření s dešťovou vodou. V areálu jsou umístěny podzemní retenční nádrže (největší velikosti 32 x 5,6 m, hl. 3 m) a vsakovací galerie, do kterých se jímá dešťová voda, která je následně využívána v provozu areálu, např. na zalévání zelené střechy na provozní budově při ulici Kolbenova, čištění komunikací aj. Po přečištění se využívá i voda z myčky tramvají pro další použití a je instalován systém čištění šedých odpadních vod.

I okolí vozovny se během období výstavby proměnilo. Západně od vozovny byla vybudovaná nová bytová zástavba a proběhla rekonstrukce přilehlé tramvajové trati i zastávek.