Charakteristika
Silnice I/16 Nová Paka – obchvat je liniová novostavba silnice I. třídy, navržená v kategorii S 11,5/70 s celkovou délkou 8,479 km. Obchvat nahradí stávající úsek silnice I/16 procházející městem Nová Paka a obcemi Kumburský Újezd a Vrchovina.
Začátek stavby je situován před obec Kumburský Újezd, kterou obchvat obchází po jihovýchodním okraji. Trasa obchvatu dále překonává potok Studénka po mostním objektu a stoupá zalesněným územím k obci Studénka, kterou míjí jihovýchodně podél okraje lesa. Následně prochází obcí Heřmanice, za níž přibližně v km 2,950 trasa překonává skalní zářez trati SŽ č. 510 Chlumec nad Cidlinou – Trutnov. Poté překračuje lokální biocentrum Bakalovská, rybník Zaďák a silnici III/284 18. Trasa v km 3,440 nadchází stávající silnici II/284. V km 3,750 je umístěna styková křižovatka, zajišťující propojení trasy obchvatu s obcí Štikov, kde bude vybudována okružní křižovatka. Trasa dále překonává údolí po mostní estakádě s délkou nosné konstrukce 423,2 m a přimyká se k východnímu okraji obce Vrchovina. V následujícím úseku mezi obcí Vrchovina a obcí Vidochov prochází trasa převážně po polích, v tomto úseku jsou navrženy tři klenbové mostní objekty, zajišťující průchodnost dané lokality. V obci Vidochov je navržena okružní křižovatka, napojující na trasu obchvatu silnici III/284 21, původní silnici I/16 a také čerpací stanici pohonných hmot. Před koncem stavby jsou navrženy autobusové zastávky, příchod na zastávky je řešen mimoúrovňově pod mostem, který zároveň převádí silnici I/16 přes přeložku silnice III/284 21. Trasa je ukončena napojením na stávající stav, výhledově zde bude navazovat „Přeložka silnice I/16 Horka u Staré Paky“.
V rámci obchvatu bude realizováno 13 mostních objektů přímo na trase a 3 mostní objekty, které trasu nadcházejí. Celková délka mostních objektů činí 1020 m. Dojde k úpravám návazných komunikací v celkové délce 4,578 km a budou zřízeny dvě okružní křižovatky. Bude vystavěno 4180 m protihlukových stěn, dvě zárubní a jedna opěrná zeď. Při realizaci stavby dojde k přeložení velkého počtu vedení stávajících inženýrských sítí.