Rekonstrukce stanice metra Flora, zřízení bezbariérového přístupu a výměna pohyblivých schodů

Charakteristika

Stanice metra Flora je pilířová ražená trojlodní stanice spuštěná do provozu těsně před Vánocemi roku 1980. Během svého provozu neprošla zásadnější obnovou, pouze při budování Paláce Flora v letech těsně po r. 2000 doznal drobných změn vestibul (např. výměna podhledů a další menší dispoziční změny). Nyní, po 44 letech provozu, se dočká nejen kompletní rekonstrukce jak technologie, tak i vlastní stavby, ale navíc se stane další bezbariérově přístupnou stanicí metra.

Stanice Flora je, stejně jako stanice Jiřího z Poděbrad, stanicí jednovestibulovou, takže umístění prvního výtahu z budoucí kaskády výtahů na terén bylo předem jasné – stejně jako ve stanici Jiřího z Poděbrad padlo umístění tohoto výtahu do čela stanice. Z dispozičních důvodů v úrovni pod nástupištěm mohl být navržen pouze jeden výtah o nosnosti 1600kg. Únikové schodiště, které se v případě návrhu bezbariérového zpřístupnění u jednovestibulové stanice buduje z nástupiště až na terén je navrženo jako chráněná úniková cesta, a první část ústí, stejně jako první výtah z kaskády, do přestupní chodby cca 9,25m nad úrovní nástupiště. Přestupní chodba je krátká, zalomená a je v ní poprvé navržen posuvný elektricky ovládaný signalizovaný tlakový uzávěr. V historii návrhů bezbariérového zpřístupnění bývaly doposud v přestupních chodbách tlakové uzávěry otočné, ručně ovládané. V nechráněné části přestupní chodby je pak umístěn druhý výtah z kaskády a únikové schodiště na terén. Obojí ústí na chodník u Vinohradské ulice; výtah má na terénu ještě jednu zastávku – a to zastávku, která také bezbariérově zpřístupní Olšanské hřbitovy (tyto jsou o cca 2,2m níž, než je Vinohradská ulice a jsou nyní přístupné pouze po betonovém schodišti). Kiosek na terénu je atypického tvaru s fasádou z černého tahokovu s částečným probarvením v odstínu obkladu stanice (bordeaux).

 

Vlastní rekonstrukce stanice je standardní záležitostí. Z hlediska stavebního se jedná o sanaci ostění v celé délce stanice a přilehlých traťových úseků. Je kompletně navržena výměna zontů jak ve vlastní stanici, technologickém tunelu, tak i v eskalátorovém tunelu. Staré laminátové zonty budou nahrazeny nehořlavými nerezovými. Hliníkové obklady ve stanici budou vyčištěny a poničené nahrazeny novými ve stejné kvalitě. Ve stanici Flora je zachováno původní osvětlení – světla vsazená do obkladu – i toto bude zachováno a nová světla po rekonstrukci budou v líci hliníkového obkladu. V neposlední řadě pak v rámci rekonstrukce jak ve vlastní stanici, technologickém tunelu, eskalátorovém tunelu a vestibulu se jedná o pomocné práce při výměně technologií, drobné úpravy dispozic.

 

Po technologické stránce rekonstrukce zahrnuje výměnu pohyblivých schodů z nástupiště do vestibulu, kompletní výměnu normálního i nouzového osvětlení včetně řídícího systému. Proběhne i rekonstrukce staniční vzduchotechniky, silových rozvodů včetně rozvaděčů. Bude instalována nová EPS. Rekonstrukce zahrnuje též kompletně nové slaboproudé zařízení včetně koncových prvků. Na novou technologii vzduchotechniky a osvětlení bude navázána i modernizace příslušných řídících systémů