Rekonstrukce stanice metra Českomoravská

Charakteristika

Stanice Českomoravská je pilířová ražená trojlodní stanice spuštěná do provozu na podzim roku 1990. Během svého provozu prošla zásadnější obnovou pouze po povodních ;r. 2002. Nyní se po 34 letech provozu stanice dočká kompletní rekonstrukce jak technologického vybavení, tak i radikální změny svého vzhledu.

Již při přípravě projektu rekonstrukce stanice byla Dopravním podnikem vyhlášena výtvarná soutěž na budoucí podobu stanice Českomoravská. Autor vítězného návrhu následně s architekty rekonstrukce stanice navrhl finální podobu jak vlastní stanice, tak i eskalátorového tunelu a veřejné části vestibulu. Největší proměnou projde vlastní stanice. Budou odstraněny keramické obklady a nahrazeny velkoplošnými obklady ze skla, a to jak za kolejištěm, tak na nástupišti. Pro větší kontrast tvůrci velkoformátové obklady na nástupišti ještě doplnili v rovných částech obklady z nerezového plechu. Tento se dále propisuje do eskalátorového tunelu, kde plynule navazuje na nerezové balustrády nových pohyblivých schodů. Obklady kleneb jak ve stanici, tak v eskalátorovém tunelu zůstávají v bílém smaltovaném plechu. Vše doplňuje instalace nového osvětlení příjemné intenzity a teploty.

Již v r. 2016 zpracoval Pontex s.r.o. Diagnostický průzkum, kde upozornil na havarijní stav ocelových příčných nosníků nástupiště. Tomuto problému se v projektové dokumentaci velice podrobně věnuje statická část a je navržena kompletní výměna nástupištní desky ve střední lodi. Tento návrh je ojedinělý a ve stanicích pražského metra ještě nikdy nebyl aplikován.

Další činnosti z hlediska rekonstrukce stanice jsou již klasické. Z hlediska stavebního se jedná o sanaci ostění v celé délce stanice a přilehlých traťových úseků. Ve vlastní stanici, technologickém tunelu, eskalátorovém tunelu a vestibulu se jedná o pomocné práce při výměně technologií, drobné úpravy dispozic.

Po technologické stránce rekonstrukce zahrnuje výměnu pohyblivých schodů z nástupiště do vestibulu, kompletní výměnu normálního i nouzového osvětlení včetně řídícího systému. Proběhne i rekonstrukce staniční vzduchotechniky, silových rozvodů včetně rozvaděčů. Bude doplněna již modernizovaná EPS. Rekonstrukce zahrnuje též komplet nové slaboproudé zařízení včetně koncových prvků. Na novou technologii vzduchotechniky a osvětlení bude navázána i modernizace příslušných řídících systémů.