Sdružení „MP+ov Nehvizdy 2020“ je vítězem architektonické soutěže na zastávku VRT Terminál Praha Východ.

ov architekti (Jiří Opočenský, Štěpán Valouch) a METROPROJEKT Praha a.s. (Petr Malinovský, Petr Vyskočil) vyhráli architektonickou soutěž vyhlášenou Správou železnic na vysokorychlostní terminál železnice Praha Východ.

Budova vysokorychlostního terminálu je umístěna uprostřed polí polabské nížiny. Její pozice je chráněna nově vysázeným okružním pásem lesa. Prostranství před terminálem je definováno jižní okružní komunikací.

Terminál je řešen jako trojcípá hvězdice. Před-prostor prosklené vstupní haly definují dvě rozevírající se ramena, mezi kterými je umístěn autobusový terminál. Třetí rameno směřuje kolmo přes trať. Tvoří nadchod s integrovanou odjezdovou halou. Zde čekají cestující v teple s čelním výhledem na projíždějící soupravy. Dynamický trojcípý tvar terminálu odkazuje k rychlosti VRT vlaků, jeho obloukové křivky navazují na tvarosloví rozpletů jednotlivých kolejí v nádražních kolejištích.

Piazzeta před otevřenou náručí vstupních ramen terminálu slouží jako relaxační a setkávací prostor. Pěší jsou na ni vedeni středem. Na straně piazzety jsou umístěna 4 vyčkávací stání autobusů.

Proti vstupu do terminálu je umístěn čtyřpodlažní parkovací dům pro 1000 automobilů. Dalších přibližně 2000 parkovacích míst je řešeno povrchovým parkovištěm rozděleným na 6 částí. Cestující jsou z parkovacích ploch vedeni pěšími radiálami, které směřují do středu terminálu. Pěší trasy jsou lemovány stromy a oddělujícími pruhy zeleně.

Dvě zastřešená nástupiště vybíhající od terminálu zahrnují 1 výstupní a 3 nástupní stání automobilů, 5 stání taxi a 5 stání K+R. Nástupní hrany jsou přestřešené s přesahem cca 2 metry, který zajištuje vystupování a nastupování „suchou nohou“. Na zastřešených nástupištích. V kruhových podporách jsou umístěny zázemí pro řidiče autobusů, sklad technického a úklidového materiálu pro exteriér. V podporách jsou také integrované automaty na jídlo

Odjezdová hala je umístěna na mostě nad kolejištěm. Jsou v ní integrovány 4 obchodní jednotky se společným zázemím. Obvodové stěny jsou celoprosklené a umožňují nerušený výhled do kolejiště. Z odjezdové haly vedou prosklené tubusy s eskalátory a schodišti na ostrovní nástupiště. Na nástupišti pokračuje částečně uzavřený prostor zimních čekáren.

V suterénu terminálu jsou umístěny technologické prostory, zázemí zaměstnanců, dopravní kancelář a ostraha. Místnosti jsou prosvětlené oknem směřujícím z opěrné stěny do kolejiště. Dopravní kancelář má přehled o pohybu vlaků v nádraží.